Ditempatkan di bagian bumi yang khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahui tempat itu
Ditempatkan di bagian langit yang khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahui tempat itu.
Satu pandangan Bediuzzaman Said Nursi di dalam Maktubat, al-Maktub
al-Awwal, dari koleksi Rasail al-Nur. Nursi menjawab satu soalan…adakah
Sayyidina Khidr masih hidup?
Nursi menjawab ya…kerana ‘hayah’ itu 5 peringkat. Nabi Khidr di peringkat kedua.
2.
.
Mereka mempunyai sedikit kebebasan dari ikatan seperti kita. Mereka
boleh berada di byak tempat dalam satu masa. boleh makan dan minum bila
mereka mahu. Para Awliya’dan ahli kasyaf telah meriwayatkan secara
mutawatir akan wujudnya ‘hayah’ di peringkat ini. Sehingga di dalam
maqam ‘walayah’ ada dinamakan maqam Khidr.
3.
Nursi kata, peringkat ini kehidupan nurani yang menghampiri hayah malaikat.
4.
.
Mereka tidak mati, tetapi mereka hidup seperti disebut dalam al-Qur’an.
Ustaz Nursi sendiri pernah musyahadah peringkat kehidupan ini.
Wallahhua’lam. Subhanaka la ‘ilma lana innaka antal ‘alimul hakim
Bukhari, Ibn al-Mandah, Abu Bakar al-Arabi, Abu Ya’la, Ibn al-Farra’,
Ibrahim al-Harbi dan lain-lain berpendapat, Nabi Khidir a.s. tidak lagi
hidup dengan jasadnya, ia telah wafat. Yang masih tetap hidup adalah
ruhnya saja, iaitu sebagaimana firman Allah:
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
“
Kami tidak menjadikan seorang pun sebelum engkau (hai Nabi), hidup kekal abadi.” (al-Anbiya’: 34)
Hadith marfu’ dari Ibn Umar dan Jabir (r.a.) menyatakan:
“
Setelah lewat seratus tahun, tidak seorang pun yang sekarang masih hidup di muka bumi.”
Ibn al-Šalah, al-Tsa’labi, Imam al-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar
al-Asqalani dan kaum Sufi pada umumnya; demikian juga jumhurul-‘ulama’
dan ahl al-šalah (orang-orang saleh), semua berpendapat, bahawa Nabi
Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya, ia akan meninggal dunia sebagai
manusia pada akhir zaman. Ibn Hajar al-Asqalani di dalam
Fath al-Bari menyanggah
pendapat orang-orang yang menganggap Nabi Khidir a.s. telah wafat, dan
mengungkapkan makna hadith yang tersebut di atas, iaitu huraian yang
menekankan, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup sebagai manusia. Ia
manusia makhsus (dikhususkan Allah), tidak termasuk dalam pengertian
hadith di atas.
Mengenai itu kami berpendapat:
1. Kekal bererti tidak terkena kematian. Kalau Nabi Khidir a.s.
dinyatakan masih hidup, pada suatu saat ia pasti akan wafat. Dalam hal
itu, ia tidak termasuk dalam pengertian ayat al-Qur’an yang tersebut di
atas selagi ia akan wafat pada suatu saat.
2. Kalimat ‘di muka bumi’ yang terdapat dalam hadith tersebut,
bermaksud adalah menurut ukuran yang dikenal orang Arab pada masa itu
(dahulu kala) mengenai hidupnya seorang manusia di dunia. Dengan
demikian maka Nabi Khidir a.s. dan bumi tempat hidupnya tidak termasuk
‘bumi’ yang disebut dalam hadith di atas, kerana ‘bumi’ tempat hidupnya
tidak dikenal orang-orang Arab.
3. Yang dimaksud dalam hal itu ialah generasi Rasulullah s.a.w.
terpisah sangat jauh dari masa hidupnya Nabi Khidir a.s. Demikian
menurut pendapat Ibn Umar, iaitu tidak akan ada seorang pun yang
mendengar bahawa Nabi Khidir a.s. wafat setelah usianya lewat seratus
tahun. Hal itu terbukti dari wafatnya seorang bernama Abu al-Thifl Amir,
satu-satunya orang yang masih hidup setelah seratus tahun sejak adanya
kisah tentang Nabi Khidir a.s.
4. Apa yang dimaksud ‘yang masih hidup’ dalam hadith tersebut ialah:
tidak ada seorang pun dari kalian yang pernah melihatnya atau
mengenalnya. Itu memang benar juga.
5. Ada pula yang mengatakan, bahawa yang dimaksud kalimat tersebut
(yang masih hidup) ialah menurut keumuman (ghalib) yang berlaku sebagai
kebiasaaan. Menurut kebiasaan amat sedikit jumlah orang yang masih hidup
mencapai usia seratus tahun. Jika ada, jumlah mereka sangat sedikit dan
menyimpang dari kaedah kebiasaaan; seperti yang ada di kalangan
orang-orang Kurdistan, orang-orang Afghanistan, orang-orang India dan
orang-orang dari penduduk Eropah Timur.
Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya atau dengan jasad yang baru.
Dari semua pendapat tersebut, dapat disimpulkan: Nabi Khidir a.s.
masih hidup dengan jasad dan ruhnya, itu tidak terlalu jauh dari
kemungkinan sebenarnya. Tegasnya, Nabi Khidir a.s masih hidup; atau, ia
masih hidup hanya dengan ruhnya, mengingat kekhususan sifatnya.
Ruhnya lepas meninggalkan Alam Barzakh berkeliling di alam dunia
dengan jasadnya yang baru (mutajassidah). Itupun tidak terlalu jauh dari
kemungkinan sebenarnya. Dengan demikian maka pendapat yang menganggap
Nabi Khidir a.s. masih hidup atau telah wafat, berkesimpulan sama;
iaitu: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya sebagai manusia,
atau, hidup dengan jasad ruhi (ruhani). Jadi, soal kemungkinan bertemu
dengan Nabi Khidir a.s. atau melihatnya adalah benar sebenar-benarnya.
Semua riwayat mengenai Nabi Khidir a.s. yang menjadi pembicaraan
ahlullah (orang-orang bertaqwa dan dekat dengan Allah S.W.T.) adalah
kenyataan yang benar terjadi.
Silakan lihat kitab
Ušul al-Wušul karya Imam al-Ustaz
Muhammad Zaki Ibrahim, Jilid I, Bab: Kisah Khidir Bainas-Šufiyah Wa
al-‘Ulama’. Dipetik dengan sedikit perubahan dari al-Hamid al-Husaini,
al-Bayan al-Syafi Fi Mafahimil Khilafiyah;
Liku-liku Bid‘ah dan Masalah Khilafiyah (Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd, 1998, m.s. 488).
Banyak sekali riwayat-riwayat tentang nabi khidr dalam kitab-kitab
yang mu’tabar. Ada riwayat yang mengatakan bahwa Nabi khidr masih hidup
dan mati ditangan Dajjal.
Dajjal akan menangkap seorang pemuda beriman. Kemudian dajjal
menyuruhnya untuk menyembahnya, tapi pemuda itun menolak dan tetap
beriman pada Allah. Lalu Dajjal membunuhnya dan membelah nya menjadi
Dua. satu Bagian Dilempar sejauh mata memandang dan satu bagian dilempar
sejauh mata memandang kesebelah lainnya. Kemudian Dajjal menghidupkan
kembali pemuda itu. dajjal menyuruhnya agar beriman kepadanya karena ia
telah mematikannya lalu menghidupkannya. Maka pemuda itu tidak mau dan
tetap beriman kepada Allah. Pemuda itu bahkan mengatakan “Kamu
benar-benar Dajjal!!”. Lalu Dajjal mewafatkannya lagi.
Ada riwayat yang mengatakan pemuda beriman ini adalah Nabi Khidr a.s. (wallahua’lam).
Syaikh Muhammad Amin Kurdi dalam “
Tanwirul Qulub” pada halaman 422 menulis satu faedah seperti berikut:-
Imam as-Sayuthi telah menyebut dalam “Luqtul Marjaan” daripada Sayyidina Ibnu ‘Abbas r.`anhuma sebagai berkata:-
- “Nabi al-Khidhr dan Nabi Ilyas bertemu pada setiap tahun di musim haji dan mereka berdua berpisah atas kalimah-kalimah ini: “Dengan
nama Allah, sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada
yang mendatangkan kebaikan melainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yang
dikehendaki Allah, tidak ada yang menolak kejahatan melainkan Allah;
Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, setiap keni’matan adalah
daripada Allah; Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tiada
daya upaya dan kekuatan melainkan dengan Allah”. Ibnu ‘Abbas berkata:
“Sesiapa yang membaca doa ini ketika pagi dan petang sebanyak 3 kali,
maka Allah akan mengamankan (yakni menyelamatkan) dia dari tenggelam
(lemas), kebakaran, kecurian, dari (kejahatan) syaitan, penguasa, ular
dan kala jengking.”
Maka sewajarnya bagi seseorang murid untuk mengamalkan doa ini, kerana ianya akan menjadi sebab yang membawa kepada tawakkal.
Doa ini juga dinukil oleh Hujjatul Islam al-Ghazali dalam “
Ihya` ‘Ulumiddin” jilid 1 halaman 374 dengan sedikit perbezaan lafaz.
Tawakkal itu amatlah penting dalam kehidupan seseorang muslim. Walau
bagaimana hebatnya kita, selaku hamba kita hendaklah sentiasa
bertawakkal kepada Allah, sejak permulaan setiap sesuatu pekerjaan
berkekalan sehingga mencapai tujuan atau sebaliknya. Allah pula menyukai
orang-orang yang bertawakkal sebagaimana difirmankanNya dalam surah Ali
‘Imraan ayat 159 yang kira-kira bererti: “
Bahawasanya Allah ta`ala itu kasih akan orang-orang yang bertawakkal.” Manakala dalam surah ath-Tholaaq ayat 3, Allah berfirman yang kira-kira bererti: “
Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka Allah itu mencukupi baginya.
Satu
lagi posting berhubung NabiyUllah Khidhir a.s., mudah-mudahan dengan
menyebut nama baginda a.s. dalam bulan yang mulia ini kita akan dapat
keberkatannya. Kebetulan aku baru dapat sebuah buku karangan Allamah
Syaikh Muhammad al-Jazri dengan jodol “
al-Hisnul Hasin” (
الحصن الحصين ) yang diterjemah oleh Maulana Muhammad Rafeeq ibni Maulana Ahmed Hathurani dan diberi kata pengantar oleh
Maulana Muhammad Taqi Usmani.
Kitab asalnya memang aku kenali, tetapi aku tidak pernah memiliki dan
mentelaahnya secara terperinci kerana aku merasakan bahawa ianya
karangan berisikan doa dan zikir semata-mata. Rupa-rupanya tentang
NabiyUllah Khidhir a.s. pun ada disebut pengarangnya pada halaman 228 di
mana dinyatakan bahawa pada hari kewafatan Junjungan Nabi s.a.w., Nabi
Khidhir a.s. telah menziarahi jenazah baginda yang mulia serta
mengucapkan kata-kata takziah dan nasihat kepada para sahabat. Untuk
lebih jelas, biar aku nukilkan semula apa yang disebut dalam buku itu,
di bawah subtitle “
Condolence of Sayyidona Khidr a.s.“:-
According to the Hadeeth, the day Rasoolullah (Sallallaahu-alayhi-wasallam)
passed away, a powerful-looking, beautiful and handsome man with a
white beard came leaping across the necks of people till he reached
where the sacred body of Rasoolullah (Sallallaahu-alayhi-wasallam)
lay. He wept bitterly and turned towards the Sahabah (RA) and said the
undermentioned words. Aboo Bakr (RA) and Ali (RA) said that he was Khidr
(AS). The words are as follows:- “Surely,
Allah alone grants patience in every misfortune and compensation for
anything lost and substitute for anything destroyed. Return to Allah
alone and flee towards Him only. In times of difficulty, His gaze is set
on you (and He does not forsake you). Understand this because a
genuinely unfortunate and miserable person is one who is not given any
compensation for his misfortune.”
Sebagaimana yang aku jelaskan dalam posting-posting terdahulu
berhubungan, isu berterusan hayat NabiyUllah Khidhir sehingga masa ini
adalah masalah khilafiyyah ulama. Jika ada ulama yang menafikan hayatnya
sekarang, maka ada ulama lain yang mensabitkannya. Jadi tidak perlulah
isu ini dijadikan punca perbalahan yang tidak berkesudahan, dan yang
lebih parah lagi perbalahan yang membawa kepada kutuk-mengutuk dan
keji-mengeji. Berhubung hadits mengenai ziarah dan takziah Nabi Khidhir
ini, insya-Allah di lain posting aku akan nukilkan kalam ulama berhubung
dengannya. Allahu a’laam.
مدد يا نبي الله يا الخضر عليه السلام
Ikhwah Fadhilatul Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim dalam bukunya “
Usul al-Wushul” mukasurat 165 – 166 menyatakan:-
-
Berkata Ibnul Jawzi, Ibnu Abi Ziyad, Abul Hasan ar-Rumaani,
Muhammad bin Ishaq dan lainnya bahawasanya Nabi al-Khidhir adalah Nabi
dan Rasul.
-
Dan dinaqal al-Qurthubi, Abu Hayyan, al-Baghawi, Ibnu ‘Athiyyah dan
ats-Tsa’labi dalam kitab-kitab tafsir mereka bahawasanya dia Nabi
sahaja, dan mereka berkata bahawa inilah pegangan kebanyakan ahli ilmu
dan inilah pandangan Sayyidina Ibnu ‘Abbas dan sebahagian sahabat.
-
Adapun Abul Qaasim al-Qusyairi, Abu Bakar bin al-Anbaari, Abu ‘Ali
bin Abi Musa dan jumhur ahli sufi atas pendapat bahawa dia adalah Wali
iaitu seorang hamba yang sholeh, sebagaimana dinash dalam al-Quran.
-
Dan dinaqalkan al-Maawardi bahawa dia adalah malaikat (yang
berjasad dalam rupa bentuk manusia), akan tetapi al-Hafiz bin Abi Dihyah
menyerahkan sahaja perkara ini dengan katanya: “Kami tidak mengetahui
adakah baginda malaikat atau nabi atau hamba yang sholeh (yakni wali).
Dan inilah pendapat jumhur ahli sufi.
-
Dan yang ashah ialah bahawasanya baginda adalah nabi, wa Allahu a’laam.
Kali ini aku nukil pulak tulisan Syaikh Badi`uz-Zaman Sa`id an-Nursi yang diterjemah dalam bahasa omputih di bawah jodol “
The Letters“, jilid 1, mukasurat 1 – 2. Buku ini kome boleh cari kat Saba Islamic Media.
-
First question:- Is Khadr (peace be upon him) still alive ? If so, why do some serious scholars reject his being alive ?
-
Answer:- He is still alive.
But there are five degrees of life, of which Khadr has the second. It
is because of this that those scholars have doubted his being alive.
-
….The second degree of life is manifested in the lives of
Khadr and Elijah. This second degree is to some certain extent free in
that those who have it can be present in different places at the same
time, and their life is not bound by the necessities that bind ordinary
human life. Like us, they may eat and drink at times but, unlike us,
they do not have to. The experiences that some godly persons who are
able to discern the hidden truths have had with Khadr are enough to
illuminate and prove this degree of life. Further, one of the spiritual
degrees or stations which saints reach in their spiritual journeys is
called the ‘station of Khadr’. A saint who has attained this degree may
meet Khadr and be directly instructed by him. Indeed, it sometimes even
happens that one who holds this station is mistaken for Khadr himself.
Begitulah, ikhwah pandangan Syaikh Badi’uz-Zaman
an-Nursi. Terpulanglah kepada kalian, nak terima sila, nak tolak gasak
kome le, kan Syaikh an-Nursi tak maksum, sama jugak macam Syaikh
Qardhawi dan Dr. Solah al-Khalidi. Tergelak den bila tengok hujah geng
Ahkam, syabas kepada THTL, alitantawi & Zain Y.S. Typical hujjah
geng Ahkam bila tersandat …. ulama tak maksum ……. ulama bias …….. macamlah depa kat Ahkam Online maksum, tak bias ……. lagi sekali gua cakap sama lu:-
Buat masa ini, malas aku nak komen panjang terhadap tuduhan dan
tohmahan budak-budak kat forum al-Ahkam especially buat yang dikasihi
THTL yang kononnya aku anti sunnah sebab anti wahhabi lalu anti salafi
lalu anti sunnah. Inilah dakyah geng puak tu, mudahnya disinonimkan
salafi gadungan puak depa dengan kaum salafus saleh terdahulu. Muka tak
malu mengaku salaf. Kalau kat Pulau Jawa, istilah Salafi digunakan untuk
penyokong Ahlus Sunnah wal Jamaah yang bermazhab, bukan salafi gadungan
macam THTL. Buat THTL komen aku buat masa ini:-
TUAN HASAN TUAN LAH
TUAN HASAN BOLEH BLAH
Jangan marah, karang cepat mampus tak sempat pulak jadi imam mujtahid.
Ikhwah, aku terbaca dalam sebuah posting geng anak Pak Wahab yang
menyatakan bahawa menurut jumhur ulama Nabi Khidhir itu sudah wafat dan
hanya golongan minoriti sahaja yang berpendapat bahawa Nabi Khidhir
masih hidup. Sedangkan kenyataannya adalah sebaliknya kerana jumhur ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah memfatwakan bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup dan hanya golongan minoriti sahaja yang mengatakan baginda telah wafat. Aku nukilkan di sini tulisan Imam an-Nawawi dalam “Syarah Muslim” juzuk ke – 15, mukasurat 135 – 136 pada Bab min Fadhail al-Khidhir s.a.w., beliau menyatakan:-
-
JUMHUR ULAMA berpendapat bahawasanya dia (yakni Sayyidina Khidhir) hayyun maujudun baina adzharina
(hidup dan wujud di kalangan kita, yakni di masa kita ini) dan pendapat
ini telah disepakati oleh para shufi dan ahlush sholah wal ma’rifah
(orang-orang ahli kebajikan dan ma’rifah). Cerita-cerita mereka mengenai
melihat dan bertemu dengan baginda dan mengambil pengajaran serta
bersoal-jawab dengan baginda, dan kehadiran baginda di tempat-tempat
yang mulia dan tempat-tempat kebajikan adalah terlalu banyak daripada
boleh dihitung dan terlalu masyhur daripada boleh ditutup. Dan telah
berkata asy-Syaikh Abu ‘Umar bin ash-Sholah: “Dia (yakni Nabi Khidhir)
hidup menurut jumhur ulama dan orang-orang sholeh dan orang awam adalah
beserta mereka dalam pegangan ini”. Dia juga berkata: “Bahawasanya
adalah satu pandangan yang ganjil daripada sesetengah muhadditsin pada
mengingkari hal ini (yakni sebahagian ahli hadits mengingkari bahawa
Nabi Khidhir masih hidup).
Jadi Imam an-Nawawi dengan jelas menyatakan bahawa
JUMHUR ULAMA berpegang dengan pendapat bahawa Nabi Khidhir a.s. masih
hidup dan belum mati lagi. Bagaimana rupa kehidupan baginda, Allah
sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa. Hidup atau matinya
baginda sekarang bukanlah perkara besar dan tidak harus dijadikan
perbalahan sesama umat. Nak percaya baginda masih hidup, tidak ada
masalah kerana itulah pendapat jumhur ulama dan yang nak percaya bahawa
baginda telah wafat pun tidak menjadi masalah kerana sesetengah ulama
dan ahli hadits berpendapat sedemikian seperti Imam al-Bukhari. Dan aku
nak pesan kat sini agar sesiapa yang percaya jangan pulak mudah sangat
men’claim’ telah bertemu dengan Nabi Khidhir. Dalam bermu’amalah dengan
manusia aku teringat kalam hikmah as-Sajjad Imam Ali Zainal ‘Abidin di
mana dia berpesan : “Anggaplah setiap orang yang engkau temui itu Nabi Khidhir”.
Sebenarnya hikmah kalam ini bertujuan untuk membaikkan budipekerti
serta baik mu’amalah dan mujammalah sesama anak Adam. Allahu ‘alam.
*********************************************************************************************************
2. Nabi ilyas a.s.
Ketika sedang berehat datanglah malaikat kepada Nabi Ilyas A.S.
Malaikat itu datang untuk menjemput ruhnya. Mendengar berita itu, Ilyas
menjadi sedih dan menangis.
“Mengapa engkau bersedih?” tanya malaikat maut.
“Tidak tahulah.” Jawab Ilyas.
“Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan takut menghadapi maut?” tanya malaikat.
“Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak
boleh lagi berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus
berxikir memuji Allah,” jawab Ilyas.
Saat itu Allah lantas menurunkan wahyu kepada malaikat agar menunda
pencabutan nyawa itu dan memberi kesempatan kepada Nabi Ilyas berzikir
sesuai dengan permintaannya. Nabi Ilyas ingin terus hdup semata-mata
kerana ingin berzikir kepada Allah. Maka berzikirlah Nabi Ilyas
sepanjang hidupnya.
“Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada-Ku sampai akhir nanti.” Kata Allah.
********************************************************************************************************
3. Nabi ‘idris a.s.
Diriwayatkan Nabi Idris
as. telah naik ke langit pada hari Isnin. Peristiwa naiknya Nabi Idris
as. ke langit ini, telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam Al-Quran.
Firman Allah SWT bermaksud:
“Dan
ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah, Idris yang tersebut di
dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan
dan seorang Nabi. Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (Maryam: 56-57)
Nama
Nabi Idris as. yang sebenarnya adalah ‘Akhnukh’. Sebab beliau dinamakan
Idris, kerana beliau banyak membaca, mempelajari (tadarrus) kitab Allah
SWT.
Setiap
hari Nabi Idris menjahit qamis (baju kemeja), setiap kali beliau
memasukkan jarum untuk menjahit pakaiannya, beliau mengucapkan tasbih.
Jika pekerjaannya sudah selesai, kemudian pakaian itu diserahkannya
kepada orang yang menempahnya dengan tanpa meminta upah. Walaupun
demikian, Nabi Idris masih sanggup beribadah dengan amalan yang sukar
untuk digambarkan. Sehingga Malaikat Maut sangat rindu berjumpa dengan
beliau.
Kemudian
Malaikat Maut bermohon kepada Allah SWT, agar diizinkan untuk pergi
menemui Nabi Idris as. Setelah memberi salam, Malaikat pun duduk.
Nabi
Idris as. mempunyai kebiasaan berpuasa sepanjang masa. Apabila waktu
berbuka telah tiba, maka datanglah malaikat dari Syurga membawa makanan
Nabi Idris, lalu beliau menikmati makanan tersebut.
Kemudian
baginda beribadah sepanjang malam. Pada suatu malam Malaikat Maut
datang menemuinya, sambil membawa makanan dari Syurga. Nabi Idris
menikmati makanan itu. Kemudian Nabi Idris berkata kepada Malaikat Maut:
“Wahai tuan, marilah kita nikmati makanan ini bersama-sama.” Tetapi
Malaikat itu menolaknya.
Nabi
Idris terus melanjutkan ibadahnya, sedangkan Malaikat Maut itu dengan
setia menunggu sampai terbit matahari. Nabi Idris merasa hairan melihat
sikap Malaikat itu. Kemudian beliau berkata: “Wahai tuan, mahukah tuan
bersiar-siar bersama saya untuk melihat keindahan alam persekitaran?
Malaikat Maut menjawab: Baiklah Wahai Nabi Allah Idris.”
Maka
berjalanlah keduanya melihat alam persekitaran dengan berbagai jenis
tumbuh-tumbuhan hidup di situ. Akhirnya ketika mereka sampai pada suatu
kebun, maka Malaikat Maut berkata kepada Nabi Idris as.:
“Wahai
Idris, adakah tuan izinkan saya untuk mengambil ini untuk saya makan?
Nabi Idris pun menjawab: Subhanallah, mengapa malam tadi tuan tidak mahu
memakan makanan yang halal, sedangkan sekarang tuan mahu memakan yang
haram?”
Kemudian
Malaikat Maut dan Nabi Idris meneruskan perjalanan mereka. Tidak terasa
oleh mereka bahawa mereka telah bersiar-siar selama empat hari. Selama
mereka bersahabat, Nabi Idris menemui beberapa keanehan pada diri
temannya itu. Segala tindak-tanduknya berbeza dengan sifat-sifat manusia
biasa. Akhirnya Nabi Idris tidak dapat menahan hasrat ingin tahunya
itu.
Kemudian beliau bertanya: “Wahai tuan, bolehkah saya tahu, siapakah tuan yang sebenarnya?
Saya adalah Malaikat Maut.”
“Tuankah yang bertugas mencabut semua nyawa makhluk?”
“Benar ya Idris.”
“Sedangkan tuan bersama saya selama empat hari, adakah tuan juga telah mencabut nyawa-nyawa makhluk?”
“Wahai
Idris, selama empat hari ini banyak sekali nyawa yang telah saya cabut.
Roh makhluk-makhluk itu bagaikan hidangan di hadapanku, aku ambil
mereka bagaikan seseorang sedang menyuap-nyuap makanan.”
“Wahai Malaikat, apakah tujuan tuan datang, apakah untuk ziarah atau untuk mencabut nyawaku?”
“Saya datang untuk menziarahimu dan Allah SWT telah mengizinkan niatku itu.”
“Wahai
Malaikat Maut, kabulkanlah satu permintaanku kepadamu, iaitu agar tuan
mencabut nyawaku, kemudian tuan mohonkan kepada Allah agar Allah
menghidupkan saya kembali, supaya aku dapat menyembah Allah Setelah aku
merasakan dahsyatnya sakaratul maut itu.”
Malaikat Maut pun menjawab: “Sesungguhnya saya tidaklah mencabut nyawa seseorang pun, melainkan hanya dengan keizinan Allah.”
Lalu
Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut, agar ia mencabut nyawa Idris
as. Maka dicabutnyalah nyawa Idris saat itu juga. Maka Nabi Idris pun
merasakan kematian ketika itu.
Di
waktu Malaikat Maut melihat kematian Nabi Idris itu, maka menangislah
ia. Dengan perasaan hiba dan sedih ia bermohon kepada Allah supaya Allah
menghidupkan kembali sahabatnya itu. Allah mengabulkan permohonannya,
dan Nabi Idris pun dihidupkan oleh Allah SWT kembali.
Kemudian Malaikat Maut memeluk Nabi Idris, dan ia bertanya: “Wahai saudaraku, bagaimanakah tuan merasakan kesakitan maut itu? “
“Bila seekor binatang dilapah kulitnya ketika ia masih hidup, maka sakitnya maut itu seribu kali lebih sakit daripadanya.
“Padahal-kelembutan
yang saya lakukan terhadap tuan, ketika saya mencabut nyawa tuan itu,
belum pernah saya lakukan terhadap sesiapa pun sebelum tuan.”
“Wahai
Malaikat Maut, saya mempunyai permintaan lagi kepada tuan, iaitu saya
sungguh-sungguh berhasrat melihat Neraka, supaya saya dapat beribadah
kepada Allah SWT lebih banyak lagi, setelah saya menyaksikan dahsyatnya
api neraka itu.”
“Wahai Idris as. saya tidak dapat pergi ke Neraka jika tanpa izin dari Allah SWT.”
Akhirnya
Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut agar ia membawa Nabi Idris ke
dalam Neraka. Maka pergilah mereka berdua ke Neraka. Di Neraka itu,
Nabi Idris as. dapat melihat semua yang diciptakan Allah SWT untuk
menyiksa musuh-musuh-Nya. Seperti rantai-rantai yang panas, ular yang
berbisa, kala, api yang membara, timah yang mendidih, pokok-pokok yang
penuh berduri, air panas yang mendidih dan lain-lain.
Setelah merasa puas melihat keadaan Neraka itu, maka mereka pun pulang. Kemudian Nabi Idris as.